Головна » 2014 » Грудень » 24 » Жінка й Україна - величні постаті "України в огні О. Довженка"
20:01
Жінка й Україна - величні постаті "України в огні О. Довженка"

Тема уроку:

Жінка й Україна – величні постаті «України в огні» О. П. Довженка

Культурологічна тема:

Жінка на війні – «трагедійний портрет безсмертного нашого народу»

                                                                                                            О. П. Довженко

Мета: охарактеризувати жіночі образи кіноповісті О. П. Довженка «Україна в огні»;

дослідити етапи формування жіночої долі у кіноповісті, моральні вчинки героїнь;

застосовуючи прийом градації, висвітлити багатогранність України через репрезентацію жіночих образів;

створити власну модель образу жінки-матері, України-матері за твором

О. П. Довженка;

розкрити багатогранність жіночих образів  кіноповісті;

аргументовано давати оцінку особистої трагедії героїнь;

мотивувати вічну «лінію протистояння»: жінка//материнство – війна//трагедія;   

розвивати пам’ять, творче, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння характеризувати художні образи, висловлювати власні погляди на порушену

виховувати любов до Батьківщини, гордість за жінку-героїню, жінку-трудівницю, жінку-матір

Тип уроку: асоціативний урок-характеристика з елементами дослідження

Обладнання: портрет О. П. Довженка, ілюстрації до кіноповісті «Україна в огні», вислови, авторські картки, логічні схеми, відеопрезентація «Жінка і війна. Матір і трагедія», слайди

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Вступний центр уроку

                    Слайд 1.                                                  

                                                                                                             Слайд 3

                            Слайд 4.

         «Довженко належить до обраних, життя яких у творчості триває й посмертно»,- писав про письменника Іван Кошелівець.

Митець всебічного обдаровання, широкої й сміливої творчої думки і невпинних пошуків. У світовій літературі відомий як геніальний кінорежисер-новатор, один із фундаторів українського кіно, талановитий письменник і художник. Знаний також як визначний педагог і мислитель, публіцист і мистецтвознавець, основоположник нової форми прози – кіноповісті.

Наділений великим талантом, Олександр Довженко органічно поєднав у своїй творчості кращі надбання світової цивілізації і рідного народу. Найвищими художніми критеріями митець вважав красу і «чисте золото правди». За умов тоталітаризму влада намагалася зламати художника, деформувати його талант. «Мені дуже шкода, що так мало я зробив. Часом здається, наче якісь злі сили кружляли над моєю головою»,- з жалем писав Довженко в «Щоденнику». Насправді ж творча спадщина генія екрана й пера забезпечила йому місце серед найбільших світочів людства.

«Велика і надзвичайна тема – українська жінка і війна. Хто виніс і винесе на своїх плечах найбільше лиха, жорстокості, ганьби, насильства? Українська мати, сестра, жінка, улюблена»,- писав Олександр Петрович у перший рік війни. Всі жіночі образи кіноповісті «Україна в огні» глибоко трагічні. І жінка-мати, і мати Україна вічні полонянки, але нескорені й величні…

«Це факт, а не вигадана … композиція про матір нашого великого многостраждального доброго народу.

Найдися, письменнику, рівний талантом красоті материнської душі, і напиши для всіх грядущих літ оцей кришталевий прояв материнської душі, генія української матері…» (О. Довженко «Щоденник», запис 1/ІV 1942).

ІІІ. Епіграфи до уроку:

1) Горе закохалося в нашу жінку…

                                                 О. П. Довженко

2) Звеличимо жінку — Матір, чия любов не знає перешкод, чиєю груддю викоханий увесь світ! Усе прекрасне в людині — від променів сонця і від молока Матері, ось що насичує нас любов’ю до життя!
                                                                                    Максим Горький

ІV. Інформаційний центр уроку. Дослідження проблеми (власні роздуми).

Завдання: дослідити нижче наведені тези, створити власний роздум, посилаючись на текст кіноповісті.

1) Проблема: «Жінка на війні – «трагедійний портрет безсмертного нашого народу»

2) Проблема: «Трагедія України у роки війни крізь призму понівеченої жіночої долі».

* Цитатна характеристика-роздум:

- запитання-відвертий роздум: про що свідчать нижче наведені цитати: *яку вдачу жінки періоду Великої Вітчизняної війни представлено у їх змісті? *Чи можна вважати трагедійність образу жінки і України тотожною?

*Які художні тропи використовує автор, щоб передати величність і горе жінки, нескореність України?

1) «Тиха, без єдиної хмаринки на чолі, майстерниця квітів, чарівних вишивок і пісень…всьому роду втіха»;

2) «Була Олеся тонкою, обдарованою натурою, тактовною, доброю, роботящою і бездоганно вихованою хорошим чесним родом»;

3) «У мене друга вдача. Я м’яка, не войовнича. В мені зло не тримається. Все прощаю, як дурна. Все забуваю. Жити ж треба?»;

4) «Сила, що несла її на схід, на Вкраїну, була надзвичайна. Її несла мудра, невмируща воля до життя роду, оте велике й найглибше, що складає в народі його вічність»;

5) «Я плакала тоді і, плачучи, питала вас, чи будуть фашисти в нашому селі: може б я втекла? Пам’ятаєте, що ви сказали мені? Ви назвали моє питання провокаційним. От я й осталась під німцем, повія й стерво…»;

6) «Коли б ви були людиною старою, я багато б дечого спитала вас: чому я виросла не горда, не достойна і не гідна? Чому в нашому районі до війни ви міряли дівочі наші чесноти головним чином на трудодень і на центнери бурякові…»;

7) «Щось мені ось тут, - вона поклала руку на серце, - каже, що прийшла моя смерть, що зробила я щось запретне, зле і незаконне, що нема в мене ні отієї, що ви казали, національної гордості, ні честі, ні гідності. Тож скажіть мені хоч перед смертю, чого ж цього в мене нема? А де ж воно, людоньки? Рід же наш чесний»;

8) «Донечко моя, до останнього подиху свого молитимусь я зорями вечірніми і ранішніми, щоб обминуло тебе горе лихе…, щоб вистачило тобі силоньки у неволі, щоб не покинула тебе надія, голубонько моя…»;

9) «І материнське горе, і радощі, і турботи, і невпинна праця на велику родину з дрібними діточками, на громаду, на державу»;

10) «Лежала маленька і чепурненька у святковій одежі. Вічний покій вже розливався по її чолу»;

11) «І дающа права рука її простяглася з розгону вперед…, а чоло ніби світилося у присмерку…»;

12) «Високе полум’я гуло у саме небо, тріщало, вибухало глухими вибухами, і тоді великі солом’яні пласти огню, немов душі українських розгніваних матерів, літали в темному димному небі і згасали далеко в пустоті небес… Горіло все…»;

13) «Світе мій убогий! Де на тобі пролилося стільки крові, як у нас на Україні? О українська земле, як укривавилась ти! Рідне село. Чиє серце… не стугонить у грудях? Не рветься вперед?»

*Проблемний висновок-узагальнення: створення власного доведення за схемою: «любов і ненависть            трагедійність і нескореність             помста і  всепрощення             національна гордість і «моральне падіння»             патріотизм і зрада            святість і розпуста».

*"І це була любов,а не розпуста»(Л.Костенко)

V. Характеристика-дослідження образів жінки-матері, України-матері крізь призму власного світобачення. Центр допитливих.

1.  Дослідження моральних вчинків героїнь. Створення калейдоскопу моральності кожної героїні кіноповісті. Робота в групах.

Група психологів

А) дібрати епітети «моральності» до кожного образу, створивши власну модель жінки періоду війни.

Тетяна Запорожець – образ України-матері …

Мотря Левчиха – образ України-чайки …

Олеся Запорожець – образ поетичної душі України …

Христя Хутірна – образ трагічної долі України …

Група експертів

Б) дібрати перифрази «моральності» до образів героїнь, створивши власну модель жінки періоду війни.

Тетяна Запорожець – берегиня роду, …

Мотря Левчиха – жіноча статечність, …

Олеся Запорожець – майстерниця квітів, вишивок і пісень, …

Христя Хутірна – жіноча трагедія, …

*Висновок-презентація за логічною схемою:

  • Власна гідність героїні;
  • Вміння захищати свою честь і честь свого роду, Батьківщини;
  • Непохитність моральних принципів;
  • Здатність до самопожертви заради звільнення України від фашистської навали;
  • Прагнення до свободи та шляхи її здобуття.
  • Калейдоскоп «моральності» героїнь

2.  Дослідження психології вчинків героїнь. Створення діаграми «Психологізм образу жінки у роки Великої Вітчизняної війни»

 

порядність        честь         самопожертва

 

 

страдниця                                                         «чайка при

                                                                               битій дорозі»

вірність                        Психологізм                       доброта

образу жінки

                          поетичність                                                           святість

 

 

 

трагедійність      статечність         величність

 

 

т е р п и м і с т ь

*Завдання-аргумент: аргументувати свою точку зору щодо інтерпретації вчинків жінок у кіноповісті О. Довженка за вищезазначеною діаграмою. Створити власний портрет вчинків героїні (за вибором), склавши план характеристики образу.

3.  Дослідження-співставлення образів жінки та України у кіноповісті

О. Довженка.

*Завдання-співставлення: користуючись характеристикою образів жінки та України, скласти ланцюг спільних і відмінних рис між цими образами. Дати відповідь на проблемне питання: у чому полягають велич і трагедія образу України крізь призму жіночих образів кіноповісті та Довженка-митця?

Образ жінки                  спільні риси        відмінні риси          Образ України

багатогранність                                                                                  розтерзана

величність                                                                                           понівечена

материнство                                                                                       велична

святість                                                                                                 пісенна 

трагізм                                                                                                  сплюндрована

неординарність                                                                                 поруйнована

непоступливість                                                                                 невмируща

правдивість                                                                                         розбита

сміливість                                                                                            попалень

відвертість                                                                                          кривава

порядність                                                                                           свята

 

                                                          нещаслива

 

4. Мотивація вічної «лінії протистояння»: жінка//материнство – війна//трагедія.

*Завдання «Створи асоціацію-враження» (робота з картками-враженнями)

Картка-враження 1

  • Діалог-протистояння між вічними цінностями і руйнацією (любов, материнство, життя // війна, трагедія, смерть)
  • Монолог «материнства» // монолог «війни» (асоціативні дебати)
  • Враження-висновок: величний гімн життю (жінка – продовжувачка роду) // засудження війни (утвердження безсмертя України)

Картка-враження 2

  • Діалог-зіставлення долі жінки і долі України (мати, наречена // вічна полонянка, «чайка при битій дорозі»)
  • Монолог «життя» //монолог «смерті» (асоціативна відвертість)
  • Враження-висновок: співвіднесення з біблійними образами мучеників-святих // випробування і самопожертва

 

5. Дослідження символіки образів жінки та України у кіноповісті

О. Довженка.

*Завдання-відтворення: дослідити символіку твору, яка асоціюється з жіночими образами.

 

1) пісня – символ високої духовності українців.

Проблемний пошук: які пісні згадуються О. Довженком у кіноповісті, у чому їх мотиваційне значення?

  • «Ой піду я до роду гуляти» - символ невмирущості України, безсмертності материнства;
  • «Усі гори зеленіють, тільки одна гора чорна» - символ трагедії України, нескореності українців;
  • «Летіла зозуля через мою хату» - символ вічності України, вірності українців;
  • «Не вернемось, чайко, ти матінко наша» - символ туги України, відваги українців.

*Завдання-апробація: дослідити символічний зміст пісень, зробити висновок про ідейне навантаження інтерпретації жіночих образів кіноповісті: величальна пісня // плач-голосіння

2) вогонь – символ духовного очищення і великої руйнації.

Проблемний пошук: чому О. Довженко назвав свою кіноповість «Україна в огні»? Чому митець показав Україну в огні (руйнування, нездоланності, патріотизму, всепрощення)? У чому співвіднесеність жіночих образів і символу вогню (помсти, кохання, честі, вірності, любові)? Навести приклади з тексту, характеризуючи їх добором художніх тропів (метафори, гіперболи).

3) символічна назва села Тополівки – (від слова «тополя») символ самотності, покинутої напризволяще України, жінки-матері, жінки-нареченої.

Проблемний пошук: у чому «самотність» жіночих образів кіноповісті? Як цю проблему показує автор у творі: засуджує чи співчуває? Якими засобами у творі передається «самотність» України, покинутої напризволяще на поталу ворогові?

Проблемні дебати: чи здатна жінка, покинута напризволяще, на здійснення подвигу в ім’я свого роду, народу, Батьківщини?

Здійснення логічного компаративного зв’язку: у яких творах відтворено образ-символ самотності - тополю. Як цей образ можна співвіднести з жіночими образами кіноповісті «Україна в огні» О. Довженка? (Наприклад, балада «Тополя» Т. Шевченка, легенди).

     //Аналогія тополі з жінкою була перенесена й на долю України, що зазнала лихих випробувань від ворожих нападів. Тополя, як і верба, стала національним символом України.
Відома легенда про тополю.

     “Були собі три подруги. Жили вони душа в душу: чи на весілля, чи на вечорниці — завжди разом. Якось, кажуть, на Івана Купала, пішли всі три подруги квіти збирати. Збиралися вертатися в село, та почули шалений кінський тупіт.
— Ой лишенько, татари! — крикнула одна.
— Загинемо в річці, а не дамося татарам у руки! — крикнула друга.
А татари вже заміряються кидати аркани.
— Господи, зроби так, щоб ми стали тополями, — крикнула третя.
Всі троє відразу стали тополями й зашелестіли листом.
Жахнулися татари і втекли назад, не заподіявши селу ніякого зла”.

Інший варіант легенди:

   “Пішли три рідні сестри з матір’ю в поле плоскінь вибирати. Раптом налетіли татари.
— Ой матіночко, татари, рятуйте нас!
— Краще станьте тополями, як маєте потрапити в татарський полон, — вигукнула мати й одразу впала, вражена татарською стрілою. Татари накинули на сестер аркани, але аркани були вже не на дівочих плечах, а на тополях. Татари злякалися і втекли. Село було врятоване, а сестри так і залишилися стояти тополями на віки-вічні. Чи так воно було, чи ні, але, кажуть, що нібито весняними місячними ночами тополі стають дівчатами, плачуть і проклинають татар, що стратили матір, і що довіку стоятимуть тополями ”//

VІ. Відверті враження-асоціації про долю жінки, України у кіноповісті

О. Довженка. Центр особистих вражень.

1. Асоціативні відтворення (створення власних вражень-ідей). Робота в «парах-протилежностях». (Пояснення принципу роботи: двом парам дається одне і те ж завдання, але вони повинні охарактеризувати його з різної точки зору, утворивши дискусію).

  • Завдання першим двом парам: охарактеризувати образ Тетяни Запорожець, висловивши власні асоціативні враження за схемою:

Асоціативна схема-градація

  • Моральні принципи Тетяни.
  • Внутрішні переживання героїні.
  • Світобачення жінки.
  • Ставлення до Батьківщини, рідного села, воїнів радянської армії.
  • Любов і ненависть героїні.
  • Святість материнства в образі Тетяни.
  • Співвіднесеність з образом України.
  • Завдання другим двом парам: охарактеризувати образ Мотрі Левчихи, висловивши власні асоціативні враження за схемою:

Асоціативна схема-градація

  • Естетика образу Мотрі.
  • Почуття героїні.
  • Власний кругозір жінки.
  • Патріотизм і сміливість.
  • Ставлення до свого народу.
  • Стійкість характеру героїні.
  • Співвіднесеність з образом України.

 

  • Завдання третім двом парам: охарактеризувати образ Олесі Запорожець, висловивши власні асоціативні враження за схемою:

Асоціативна схема-градація

  • Поетичність душі Олесі.
  • Величність героїні.
  • Філософізм образу Олесі, заглиблення у душевні помисли героїні.
  • Любов як глибина інстинкту героїні.
  • Ліризм образу.
  • Моральний вибір дівчини.
  • Співвіднесеність з образом України.
  • Завдання четвертим двом парам: охарактеризувати образ Христі

           Хутірної, висловивши власні асоціативні враження за схемою:

Асоціативна схема-градація

  • Духовність образу Христі.
  • Ретроспекція образу через призму власного світобачення.
  • Трагізм вчинків героїні.
  • Масштабність мислення Христі.
  • Ненависть героїні як основа усвідомлення власної трагедії.
  • Почуття відповідальності, честі, обов’язку.
  • Співвіднесеність з образом України.

2. Асоціативне творче ґронування-дослідження етапів формування жіночої долі.

*Завдання: дослідити етапи формування жіночої долі у кіноповісті, висловивши власні міркування та створивши асоціативне ґроно.

І етап – «створювала [їх] українська земля…»

ІІ етап – «… годувала хлібом і медом…»

ІІІ етап – «…поїла думками, почуттями…»

ІV етап – «…купала у віруваннях і звичаях нашого народу…»

V етап – «…вкладала в … душу свої горді героїчні поеми, любов до себе…»

                                                                                       О. П. Довженко

Асоціативне ґроно жіночої долі у кіноповісті О. Довженка

Така її доля... О Боже мій милий!

За що ж ти караєш ЇЇ, молоду?.. (Т. Г. Шевченко)

Жіноча доля

 

глибоко трагічна

    («Горе закохалося в нашу жінку»

          О. Довженко)

бездоганно вихована

підсвідомо мудра

невмируща воля до життя

нескорена

незрадлива любов

 

  • Творче завдання: скласти роздум-презентацію на тему (за вибором), використовуючи асоціативне ґроно жіночої долі у кіноповісті «Україна в огні»:
  •  «Горе закохалося в нашу жінку» О. Довженко;
  • «Жінка! Вона велична і свята» (за кіноповістю «Україна в огні»

О. Довженка);

  • «Статечність, скромність, самопожертва як символ духовності української жінки у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»;
  • «Жінка на війні – «трагедійний портрет безсмертного нашого народу»

                                                                                                           О. П. Довженко

3.  Пояснення-відтворення. Власні роздуми за кадром із фільму «Україна в огні» та змістом

Слайд 1.

 

Слайд 2

Слайд 3.

  • Які події кіноповісті висвітлюють дані кадри із фільму Ю. Солнцевої?
  • Про яку вдачу жінки тут ідеться?  Доведіть свою думку. («Ой, у мене увесь рід багатий. А у мене увесь рід багатий. Сюди-туди – он куди, увесь рід багатий», - співала Тетяна, зворушливо хитаючи головою у такт своїй пісні»).
  • Якими цитатами з кіноповісті можна доповнити зображене на світлинах з фільму?
  • Чи повністю відтворюють дані світлини події, описані О. Довженком у кіноповісті? Відповідь аргументуйте.
  • Створіть власний міні-фільм про жінку-матір за кіноповістю

О. Довженка «Україна в огні».

VІІ. Підсумок уроку.

  • Створити власну модель-презентацію пам’ятника жінці-матері у роки Великої Вітчизняної війни (І група);
  • Створити власний портрет улюбленої героїні кіноповісті О. Довженка «Україна в огні» (ІІ група);
  • Створити власний опис-враження української землі у роки Великої Вітчизняної війни (за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні»)

                                                                                                                  (ІІІ група).

 

VІІІ. Домашнє завдання:

1) скласти ексклюзивне інтерв’ю з О. П. Довженком на тему «Якій із чотирьох героїнь кіноповісті «Україна в огні» ви найбільше симпатизуєте? І чому?»

2) скласти відгук на кіноповість О. Довженка «Україна в огні» (Жіноча доля в кіноповісті)

3) скласти фільм- презентацію власних роздумів на тему «Любов до життя як символ любові до свого роду, Батьківщини».

4) дібрати логічні пари «толерантності» і «нетерпимості» до образу України, жінки-матері, жінки-нареченої

 

Переглядів: 6408 | Додав: miybloh | Рейтинг: 1.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Календар
«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0