Головна » 2014 » Грудень » 22 » "Вічна загадка любові". Жіночі образи новели "Три зозулі з поклоном" Г. М. Тютюнника
20:11
"Вічна загадка любові". Жіночі образи новели "Три зозулі з поклоном" Г. М. Тютюнника

Тема: «Вічна загадка любові». Жіночі образи новели «Три зозулі з поклоном» Г. М. Тютюнника

Культурологічна тема: «…Немає загадки таланту. Є вічна загадка Любові»

                                                                                                                       Г. Тютюнник

Мета:  методом авторської технології особистих вражень охарактеризувати жіночі образи новели «Три зозулі з поклоном» Г. М. Тютюнника;

дати поняття про художню деталь та її інтерпретацію у творі Г. Тютюнника;

формувати вміння учнів досліджувати, робити висновки, порівнювати, узагальнювати, визначати художню деталь у творі;

розвивати творче мислення, пам′ять, зв′язне мовлення, уяву, вміння аналізувати художні образи на основі особистих вражень;

виховувати повагу до людей з доброю душею, чуйним серцем, творчості письменника, толерантність, гідність

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, презентація, творчі картки, опорний блог «Технологія особистих вражень», ілюстрації

Тип уроку: особистісно орієнтований урок особистих вражень з елементами дослідження

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Епіграфи до уроку:

                                   1) Істинне те, що прекрасне…

                                                                    О. П. Довженко

                                   2) Горе закохалося в нашу жінку.

                                                                    О. П. Довженко

1) Робота над змістом епіграфів:

- як ви розумієте вислови О. Довженка? Як співвідноситься їх зміст зі змістом новели Г. Тютюнника?

ІІІ. Презентація теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.

1. Моральне гроно уроку: «Справжнє кохання - …цвіте вічно в глибині серця і звідти все життя світить і гріє…» В. М. Думанський

1. Візитна картка новели «Три зозулі з поклоном» (докази учнів).

- «І що я в Господа за людина!!! Ні в чому немає мені ані міри, ані втіхи – ні в любові, ні в стражданні, ні в захопленнях, ні в сумі пекельному. Неприкаянний я. Все б вирвати з душі й оновитися, усе б спочатку почати, та несила» (Г. Тютюнник).

- У світобаченні Г. Тютюнника домінував почуттєвий максималізм. Душа не отримувала у відповідь того, чого прагла, не могла вмістити всього, що мала. Його новела «Три зозулі з поклоном» стала наслідком самовираження, звільнення від тяжкої ноші – відчуття власної відчуженості, самотності. За своїми героями Г. Тютюнник мовби ховав себе, своє страждання. У цьому визначальна особливість твору.

- Ще молодим письменник дійшов висновку: «Життя у творчій свідомості письменника начебто роздвоюється: одна площина – існуюче, друга – бажане. Це єдине джерело творчої енергії». Дійсність і мрія одночасно співіснували в ньому; перша  змушувала думати, страждати, друга постійно вабила, кликала за собою. Його новела «Три зозулі з поклоном» втілила «ego» письменника – мрію про душевну рівновагу, недосяжну в цьому світі гармонію: «Жити в добрій приязні з небом і землею».

- Новела «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнника – це біль, страждання за людину. «Іноді я відчуваю людину як рана - сіль», - писав він у щоденнику.

Г. Тютюнник оновив традицію реалізму в українській літературі радянської доби. Його новела «Три зозулі з поклоном» національна змістом, героями, стилістикою, сягнула вселюдських вимірів. Адже у творі інтерпретується віддзеркалення внутрішнього світу автора: ГАРМОНІЯ – ЗЛАГОДА – ДОБРОТА – УСЕПРОЩЕННЯ та автобіографічний факт (У своєму щоденнику новеліст писав: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли в нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за мого батька і маму. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і

безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки… Ти подивись, яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами… Мабуть, одна вона в цілому світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла»).

2. Літературний контекст учителя.

- Поштовхом до написання твору стала, здавалось, незначна подія.

Факт

              Було то влітку 1976 року. До Будинку творчості в Ірпені завітав сліпий бандурист. Із-поміж його пісень уразила «Летіла зозуля через мою хату…». У ній ішлося не так про нещасливе кохання, як про вічне страждання людини. Григір ураз підхопився і побіг до себе в кімнату. Про це розповідають очевидці. (Звучить пісня «Летіла зозуля через мою хату…» у виконанні Ніни Матвієнко).

Летіла зозуля

Через мою хату

Сіла на калині,        |

Та й стала кувати      | (2)

 

"Ой, чого ж, зозуле,

Ой, чого ж  ти куєш,

Хіба ж ти, зозуле,     |

Добро мене чуєш?",     | (2)

 

"Як би не чувала,

То би б я й не кувала,

Про тебе, дівчино,     |

Всю правду сказала."   | (2)

 

"Ой, Боже ж мой, Боже,

Що ж я наробила,

Козак має жінку,       |

А я й плюбила.         | (2)

 

Козак має жінку,

Ще й діточок двоє,

Ще й діточок двоє,     |

Чорняві обоє."         | (2)

 

"А я й тих діточок

В найми понаймаю,

З тобой, Марусино,     |

В саду й погуляю."     | (2)

 

Гуляв козаченько

Неділю й дві ночі,

Прийшов козаченько     |

До дівчини в гості.    | (2)

 

"Ой, Боже ж мой, Боже,

Який я й удався,

На чужій сторонці,     |

За жінку признався.    | (2)

 

Не так вже й за жінку,

Як за дві дитини,

Розкололось серце      |

на дві половини."      | (2)

 

У пошуках істини:

  • розкрити значення назви новели «Три зозулі

з поклоном»;

  • дослідити і дати відповіді на запитання:

1) чи життєві обставини сильніші від людини?

2) чи смерть перемогла любов?

ІV. Екскурс у зміст новели «Три зозулі з поклоном»

Г. Тютюнника.

1. Літературне турне «Аналіз змісту новели «Три зозулі з поклоном»

Г. Тютюнника»:

- Що головніше в новелі – зображення подій чи вираження почуттів? Довести цитатами з твору.

- Чи традиційно вирішується в цьому творі ідея: возвеличення найпрекраснішого людського почуття – кохання, у якому кожен залишається чесним перед самим собою, у якому немає й тіні заздрощів і суперництва? Довести цитатами з твору.

- Кого з героїв і чому особливо виділяє автор у новелі? Довести цитатами з твору.

- Крім того, Г. Тютюнник був справжнім «майстром художньої деталі».

Теоретична консультація: художня деталь – це різновид художнього образу, яскрава, промовиста подробиця, яка у творі виконує важливу роль: за її допомогою автор наголошує на чомусь, підсилює його ідейне спрямування, порушує якусь проблему: «жовті кучері з-під чорної хустки», «сльози в очах».

- Яка роль художньої деталі у новелі? Довести цитатами з твору.

- Які образи-символи наявні у творі? Прослідкувати значення цих образів у творі.

Літературний слайд-інтерпретація.

1)В уявленні українців зозуля – багатозначний символ. Вона уособлює сум, тугу за минулим життям, за красою, страждання, перетворення жінки на птаху, віщунку життя, пробудження природи. Це загалом добрий вісник, птах, близький до людської душі. Людина перед смертю просить її переслати вісточку про себе. Може уособлювати нещасливу в коханні чи подружжі дівчину чи жінку. Найбільше легенд про походження зозулі шляхом перетворення з людини (звичайно, жінки). Зозулею стає жінка, яка втратила чоловіка, сина, брата, коханого. Отже, зозуля у новелі – символ смутку, тужливої звістки, туги за життям, минулим.

2) Символіка сосни у новелі багатогранна:

- сосна, посаджена Михайлом (татова сосна), - це символ сліду на рідній землі; живий пам′ятник Михайлові по його смерті;

- як вічнозелене дерево символізує нетлінність пам′яті;

- символ загоєння душевних ран.

3) Символіка числа три у новелі – Михайло передає Марфі «три зозулі з поклоном» - це значить, що він бажає їй щастя, заспокоєння, душевної рівноваги (тобто відпусти, залиши, покинь). Відповідь на проблемне питання.

- Яка композиція новели крізь призму заміщення часових площин як художньому засобі?

V. Робота з авторським літературним блогом «Технологія особистих вражень». Характеристика жіночих образів новели. Робота в групах, парах-враженнях та складання і представлення індивідуальних творчих проектів-роздумів-вражень.

Літературне гроно:

Софія – (з давньогрецької мови) мудра, мучениця

Марфа – (з давньоарамейської мови) володарка, наставниця

Технологія особистих вражень

Мета: розвиток творчих здібностей, критичного мислення учнів; формування власної позиції дітей щодо особливостей змалювання художнього образу у творі.

Основні завдання технології

1) поглиблювати рівень знань учнями змісту художнього твору;

2) розвивати критичне мислення учнів;

3) вчити аналізувати художні образи на основі особистих вражень;

4) створювати власну модель художнього образу на основі прочитаного тексту.

Етапи реалізації технології особистих вражень аналізу художнього образу

І. Оцінні враження.

Оцінити особливості формування:

1) характеру персонажа;

2) поведінки героя;

3) мови літературного персонажа;

4) стосунків головного героя з іншими персонажами.

 ІІ. Моделюючі враження.

Скласти і пояснити:

1) діаграму життя (характеру, поведінки) героя;

2) графік долі персонажа;

3) коло міркувань героя;

4) кольорову мозаїку життєвого шляху героїв тощо

ІІІ. Творчі враження.

Скласти прект-роздум-враження за наступною схемою:

1) Вступ. Аналіз ідейного навантаження літературного персонажа

у творі.

2) Аргументи-враження.

3) Основна частина. Розгортання думки (розкриття особистих міркувань-вражень, підтверджених цитатним матеріалом з твору).

4) Висновок (висновки-враження, підтверджені висловлюваннями автора чи літературних критиків).

 

Завдання групі психологів

  Оцінити особливості формування:

1) характеру (стосунків між собою) Софії, Марфи;

2) мови Софії і Марфи.

 

Завдання групі критиків

Скласти і пояснити:

1) графік долі (кольорова мозаїка життєвого шляху) Софії і Марфи;

2) коло думок героїнь.

 

Складання і представлення індивідуальних творчих проектів-роздумів-вражень. Робота експертів-дослідників

1) Скласти прект-роздум-враження за наступною схемою:

1) Вступ. Аналіз ідейного навантаження літературного персонажа

у творі.

2) Аргументи-враження.

3) Основна частина. Розгортання думки (розкриття особистих міркувань-вражень, підтверджених цитатним матеріалом з твору).

4) Висновок (висновки-враження, підтверджені висловлюваннями автора чи літературних критиків).

 

1) Як чули одне одного – Марфа і Михайло?

2) Чому не одружилися Марфа і Михайло, отак один одного чуючи?

 

2) Робота в парах-враженнях.

Завдання: скласти словесний портрет-враження образу Софії, використовуючи художню деталь

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів.

  • Відповіді на проблемні питання рубрики «У пошуках істини»:

1) чи життєві обставини сильніші від людини?

2) чи смерть перемогла любов?

Постскриптум: новела звучить як притча: любов – почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання, моральних устоїв і принципів. Вона дається вищою силою, тому залишається поза осудом чи запереченням. Її можна тільки приймати чи ні. Але в будь-якій інтерпретації вона має право на існування. У новелі «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнник спробував розгадати «вічну загадку любові»; як писав І. Дзюба, «незбагненність призначення однієї людини іншій».

- «… Мало – бачити. Мало – розуміти. Треба любить. Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові» (Г. Тютюнник).

VІІ. Домашнє завдання.

  • Для критиків: подивитися художній фільм за твором Г. Тютюнника «Три плачі над Степаном». Створити презентацію власних роздумів на основі побаченого.
  • Для режисерів: створити режисерську роботу-проект «Художній фільм за новелою «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнника».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Переглядів: 4407 | Додав: miybloh | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Календар
«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0