10:21 урок "Текст. Стилі" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Зміст і структура текстів різних стилів, їх характерні мовні засоби, основні жанри Культурологічна тема: … Україна – розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі… Поема жалю і смутку,.. краси і недолі… (С. Васильченко) Мета: систематизувати й узагальнити відомості про стиль мови і стиль мовлення; формувати вміння розрізняти поняття «стилістика мови», «стилістика мовлення», «стилістика художньої літератури»; поглиблювати знання учнів про зміст і структуру текстів різних стилів, їх основні жанри та мовні засоби; формувати практичні вміння і навички стилістичного аналізу висловлювання; розвивати мовленнєво-мисленнєві вміння здійснювати компаративний аналіз текстів різних стилів, їх характерні мовні засоби, уміння порівнювати й узагальнювати вивчений мовний матеріал, моделювати висловлювання відповідно до комунікативного завдання у певній композиційній формі, досліджувати, обґрунтовувати, спостерігати за мовним матеріалом; засобами мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів почуття поваги до рідної мови як невід′ємної складової формування й самовираження особистості, своєї Батькіщини Обладнання: таблиця «Стилі мовлення та їх підстилі, основні жанри, мовні засоби», картки із завданням, презентація «Стилі мовлення», схеми компаративного стилістичного аналізу текстів, вислови, ілюстрації, бліц-тест-репродукція-трансформація, мовні конструкції Тип уроку: особистісно зорієнтований урок узагальнення і систематизації знань
Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. 1. Вступне слово вчителя Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати працювати над з′ясуванням понять «стилістика мови», «стилістика мовлення», «стилістика художньої літератури». Також з′ясуємо особливості стилів мовлення, їх підстилі, основні жанри та характерні мовні засоби, навчимося оцінювати текст із погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення. А ще поговоримо про Україну в минулому і сьогоденні
2. Епіграф до уроку: Одне слово, сказане від щирого серця, діє на наш розум сильніше усяких найважливіших доказів… А. Аміел ІІІ. Граматично-стилістичний практикум «Уникайте помилок». Рубрика «Як ми, українці, розмовляємо» Граматично неправильні Граматично правильні мовні конструкції мовні конструкції
групувати за віком
ІV. Актуалізація опорних знань учнів. Стилістично-теоретичне відтворення знань з теми
1. Бліц-тест-репродукція-трансформація Рівень репродукції (відтворення) 1)Продовжте речення: «Стилістика – це …». а) розділ науки про мову, що вивчає речення, його будову та способи об′єднання слів у словосполучення і речення; б) словниковий склад мови; в) наука, про функціонування виражальних засобів мови залежно від мети висловлювання та мовленнєвої ситуації; г) розділ науки про мову, що вивчає звукову будову мови. 2) Публіцистичний стиль – це стиль, яким: а) розмовляє публіка; б) пишуть статті, які читає публіка; в) пишуть доповіді, які публічно читають; г) написані газетні та журнальні статті, публіцистичні виступи. 3) Найбільш специфічною рисою наукового стилю є: а) логічність викладу; б) стандартизованість, стереотипність у побудові тексту; в) широке вживання тропів; г) оригінальний жанр: проповідь, молитва. 4. Вкажіть підстилі офіційно-ділового стилю: а) власне науковий, науково-популярний, науково-навчальний, науково-публіцистичний; б) канцелярський, дипломатичний, законодавчий; в) власне конфесійний, конфесійно-популярний, конфесійно-навчальний, конфесійно-обрядовий, конфесійно-публіцистичний; г) ліричний, драматичний, белетристичний. 5) Стилістичні засоби української мови – це: а) елементи мови, що мають стилістичне забарвлення; б) єдність фонетичних лексичних, морфологічних, синтаксичних засобів; в) повільний темп мовлення, чітка вимова звуків, правильне наголошення слів; г) бездоганність мовлення, логічна побудова та мовне оформлення думки. Рівень трансформації (перенесення) 1. Визначте стиль мовлення уривка. «Великодній цикл свят в українців традиційно завершували Проводи, які здебільшого відзначалися через тиждень після Великодня: на Провідну неділю або у Провідний понеділок. Великодні проводи – одне з найважливіших поминальних свят у народному календарі, присвячених вшануванню душ пращурів». 2. Про який стиль іде мова? Твори цього стилю звернені до почуттів читача, активно впливають на формування його свідомості. Використовується суспільно-політична лексика, приказки, прислів′я, крилаті вислови. 3. Визначте стиль мовлення. Хто прагне добра, той шукає вподобання, хто ж лихого жадає, то й прийде воно до нього (Книга Приповідок Соломонових, 11:27). 4. Для якого стилю характерне таке мовлення? Мово рідна, слово рідне, Хто вас забуває, Той у грудях не серденько, Тілько камінь має (С. Воробкевич). 5. Дати відповідь на питання одним реченням (словосполученням, словом): 1) який стиль характеризується чітким формулюванням думок, що досягається шляхом уточнень та пояснень важливих положень і слів; будова речень дуже часто складна? __________________________________________ 2) яка спільна ознака всіх стилів мовлення? ________________________ ___________________________________________________________
Стилістика – це наука, яка займається відбором виражальних засобів мови для їх функціонування у мовленні залежно від мети висловлювання та мовленнєвої ситуації. Стиль мови – це різновид літературної мови, який використовують за певних умов спілкування; один із своєрідних способів використання літературної мови. Стиль мовлення – це функціонально-стилістичне використання тих мовних одиниць, з яких сформувався кожен із стилів мови (лексичних, фразеологічних, морфолого-синтаксичних, орфоепічно-акцентуаційних). Жанри – це історично сформовані види текстів різних стилів, які залежать від особливостей їхньої комунікативної мети, змісту, форми, обсягу, способу викладу думок (епос, лірика, драма)
С т и л і с т и к а мови мовлення художньої (стилістичні засоби (стилі мовлення) літератури усіх мовних рівнів) (мова художніх творів; індивідуальний стиль письменника)
V. Дослідницький практикум з теми 1. Диктант-пояснення-аналіз Завдання: визначити стиль та підстиль тексту, жанр та основні мовні особливості. Рубрика «Українська народна вишивка – оберіг України» Душа української жінки у поєднанні з її працелюбством та господарськими здібностями знайшла свій вираз у вишивках та розписах, особливому оформленні хати з садом. Вишивки оздоблювали одяг дівочий і парубочий, чоловічий і жіночий, а також дитячий. Вишивки були на сорочках, хустках, рушниках, фартухах і на чоботях. Вишивання супроводжувалося піснями. У народі говорили: «Я цю вишивку виспіваю». 2. Компаративний стилістичний аналіз текстів різних стилів мовлення. Робота з компаративною схемою-градацією
Робота в парах. Компаративний стилістичний аналіз текстів. Рубрика «Українська мова – велична і свята» І пара Текст 1. Мова наша, мова – Мова кольорова, В ній гроза травнева Й тиша вечорова. Мова наша, мова – Літ минулих повість, Вічно юна мудрість, Сива наша совість. Я без тебе, мово, Без зерна полова, Соняшник без сонця, Без птахів діброва. Як вогонь у серці, Я несу в майбутнє Невгасиму мову, Слово незабутнє (Ю. Рибчинський). ІІ пара Текст 2. Мова – великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною. У кожного народу своя мова. Це великий скарб, який завжди треба шанувати, берегти і розумно збагачувати, не завдаючи йому ніякої шкоди (К. Крапива). ІІІ пара Текст 3. Людська мова – надзвичайно складне й багатомірне явище, яке виконує різні функції в суспільстві й психічному житті людей. Насамперед вона є засобом спілкування та виконує пізнавальну функцію. Будь-яка національна мова являє собою енциклопедію людських знань, у якій зафіксовано весь досвід і результати пізнавальної діяльності суспільства, яке нею користується (М. Шумило). 3. Вправа-дослідження-редагування-відновлення. Рубрика «Т. Шевченко – пророк української нації» Завдання: прочитати текст, відредагувати його (дослідити і проаналізувати стилістичні помилки) та записати відредагований варіант тексту. Зробити висновок: стиль, підстиль, жанр тексту, мовні особливості. Традиція приходити щороку 22 травня до пам′ятника Тарасу Шевченку в Києві зародилася на початку шістдесятих років ХХ століття. Власне кажучи, тоді це був вияв стихійного мовчазного протесту проти гноблення української культури. Та це був не зовсім мовчазний протест. Кількасот людей натхненно співали пісні на слова Тараса Шевченка, декламували безсмертні рядки Тараса Григоровича. «Не можна не сказати, що Тарас Шевченко став символом, який об′єднав націю в найтяжчі часи її існування». Відредагований текст: У шістдесятих роках ХХ століття в Києві започатковано традицію: щороку 22 травня сотні українських патріотів приходили до пам′ятника Тарасові Шевченку. Тоді це було виявом протесту проти переслідування діячів української культури. Акція не проходила мовчки. Люди натхненно співали пісні на слова Великого Кобзаря, декламували безсмертні рядки його поезій. «Тарас Шевченко став символом об′єднання нації в найтяжчі часи її існування».
4. Релаксація. Рубрика «З історії українського стилю». Феофан Прокопович "Стилі"
Надзвичайно важливим є розроблене Феофаном Прокоповичем у «Поетиці» та «Риториці» (ХVІІ століття) вчення про стиль. За його класифікацією, є три стилі мовлення: високий (стиль церковних та світських ораторів; він передбачає широку, величаву форму слів і речень, метафори та алегорії, сильні почуття); середній (стиль істориків та панегіриків; мова має бути поміркована); найнижчий (стиль простий, фамільярний, що використовується у промовах про низькі справи). Нова українська літературна мова кінця ХVІІІ – початку ХІХ століття розпочала свою стилістичну розбудову з одного функціонального стилю – стилю художньої літератури.
5. Колективно-індивідуальне творче завдання. Рубрика «Україна і сьогодення» Робота за авторським прийомом градації «індивідуальна діяльність колективна діяльність»
1. Індивідуальна діяльність Завдання: скласти лист-послання воїнам АТО у художньому стилі.
2. Колективна діяльність (робота в трійках) Завдання: скласти замітку-дослідження «Волонтерський рух в Україні» (публіцистичний стиль). В Україні волонтерство має свої корені. Як пише дослідниця історії Галичини Адріана Огорчак: «Українці завжди опікувалися старими та немічними, вдовами, сиротами. Сильний допомагав слабшому. Великі справи робили разом. Чуйність, ніжність у взаєминах між людьми викликали захоплення у мандрівників, які приходили до нас із далеких країн». Усім відомі імена Костянтина Островського, Петра Сагайдачного, Івана Мазепи, Михайла Грушевського, які не тільки були відомими політичними діячами, але й меценатами і благодійниками. Сьогодні волонтери – це патріоти своєї держави. Завдяки їм налагоджена допомога воїнам АТО, які мужньо захищають нашу Батьківщину на Донбасі. До волонтерського руху приєдналися й учні нашої школи: створено групу «Волонтер». Ми надаємо посильну допомогу військовим у зоні АТО, а також ветеранам Великої вітчизняної війни, воїнам-афганцям та їх сім'ям. Девізом волонтерської групи ми взяли слова: Хочеш змінити країну – зміни своє село, хочеш змінити село – зміни свою вулицю, хочеш змінити вулицю – зміни свій будинок, хочеш змінити будинок – зміни свою сім’ю, хочеш змінити сім’ю – зміни себе. Отож, коли ми подбаємо про себе, своїх близьких, свою країну, настане час для змін на краще майбутнє. 3. Колективна діяльність (робота в трійках) Завдання: скласти творче запрошення. Ситуація: запросити учнів 9 класу Голдашівської ЗОШ І – ІІ ступенів на святкування 115 річниці з дня народження самодіяльного композитора-земляка Р. А. Скалецького «Родіон Скалецький – чарівник музики і слова»(офіційно-діловий стиль). Девіз запрошення: «Пісня – наймиліший мій супутник ще з дитинства…» Р. А. Скалецький VІ. Підсумок уроку. Завдання-інтерпретація. Рубрика «Інтерпретуй вивчене»
VІ. Домашнє завдання. Для скульпторів: скласти словесний ескіз пам′ятника волонтерам, воїнам АТО (науковий стиль). Для митців: скласти молитву «Боже, збережи життя солдату» (конфесійний стиль).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Всього коментарів: 0 | |
« Травень 2015 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |