Головна » 2014 » Грудень » 24 » Шукаймо етичну істину в народній моралі. Звертання
18:35
Шукаймо етичну істину в народній моралі. Звертання

Тема. Шукаймо етичну істину в народній моралі. Звертання          

Культурологічна тема. «Добре жити тому, у кого душа і думка добро навчилися любить» (Т. Шевченко)

Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення із звертаннями; сформувати цілісну систему знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати любов до рідного слова, почуття гідності, честі, толерантності, взаємоповаги, любові до ближнього; шляхом порівняльного аналізу мовного матеріалу, поезій Ліни Костенко «Вечірнє сонце, дякую за день», та фрагменту з кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» вчити визначати етичні риси доброти, толерантності, гідності, честі, любові.

Обладнання: ілюстрації, фрагменти творів, авторські картки-завдання, узагальнююча таблиця «Звертання», різновиди диктантів, вислови

Внутрішньопредметні звязки: правильна побудова речень зі звертаннями для передачі ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями

Зовнішньопредметні звязки: поезія Ліни Костенко, фрагмент кіноповісті «Зачарована Десна» О. Довженка

Текст (риторичний аспект): використання морфологічних і синтаксичних засобів привернення уваги слухачів

Тип уроку: особистісно зорієнтований урок розвитку філософського мислення з елементами дослідження та порівняння (узагальнення)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.

1. Вступне слово вчителя.

    Працюючи над узагальненням та систематизацією мовного матеріалу з теми «Звертання», особливу увагу будемо звертати на такі етичні норми як гідність, честь, толерантність, доброта, любов.

2. Епіграф до уроку:

                                      І так у всьому, як ви хочете, щоб з вами

                                      чинили люди, так чиніть і ви з ними,

                                      бо в цьому Закон і Пророки.

                                                                     (З Євангелія від Матвія)

Завдання: поясніть, у чому мудрість «золотого правила»?

3. Постановка проблемних філософських запитань. Створення дидактично-філософської лінії уроку.

1) Які етичні принципи можна передати через звертання?

2) Яка основана моральна функція звертання?                            

Дидактично-філософська лінія уроку: дослідження         порівняння              розвиток мислення        моральні цінності: толерантність, гідність, честь, доброта, любов.

► Лексична сторінка

● толерантність (від лат. tolerantia – «терпіння») – терпимість до чужих думок і вірувань;

● гідність – сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини;

● честь – сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській та особистій поведінці.

 

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми.

1. Актуалізація опорних знань.

а) експрес-опитування за запитаннями:

► що називається звертанням? З якою метою звертання використовуються в усному й писемному мовленні? Навести приклади.

► схарактеризувати звертання за будовою. Навести приклади.

► розказати про розділові знаки в реченнях із звертаннями.

► схарактеризувати способи вираження звертання. Навести приклади.

► яку позицію в реченні може займати звертання?

► дати відповіді на проблемні запитання: які етичні принципи можна передати через звертання? Яка основна моральна функція звертання?

 

 

 Опорний лист «Звертання»

Звертання – слово або словосполучення, що називає того, до кого (або чого) адресоване мовлення.

Основна роль звертання – привернути увагу співрозмовника: Іванку, я чекала тебе зранку (П. Скунць).

За допомогою звертання можна не тільки назвати співрозмовника, а й висловити певне ставлення до нього: Що тобі, моя рибочко?

                                                                                             (Марко Вовчок).

Етикетні слова при звертанні: шановний (-а, -і), пане, пані, панове та інші.

За складом звертання можуть бути

         непоширеними                                                       поширеними

(складається з одного слова)                                    (має залежні слова)

Пробач мені, пісне, непрохані сльози!            Ти занадто палка, моя пісне!

Способи вираження звертання

Іменником у формі кличного та називного відмінка (1) Мамо, про що ти мовчиш? 2) Сонце, освіти мені шлях.)

Іншими частинами мови у значенні іменника (Ти чуєш, рідна?)

Звертання бувають однорідними: До вас, село і рідне поле, приїхав по дитячі сни.

Граматична особливість звертання:

звертання не є членом речення

Інтонаційне виділення звертань – звертання вимовляють зниженим голосом, виділяють невеликими паузами.

Розділові знаки при звертанні:

1) на письмі звертання виділяються комами: Спасибі, Києве, за всі щедроти!

2) емоційно забарвлене звертання, яке стоїть на початку речення, виділяють знаком оклику: Серце! Ти не з криги? Не з заліза ти?

Риторичні звертання – це звертання до абстрактних понять, предметів, явищ, персонажів мистецьких творів, осіб, які не можуть бути безпосередніми учасниками подій.

Основна ознака риторичних звертань – підсилення виразності та емоційного впливу поетичного й публічного мовлення.

(Дай руку мені, Людино, це буде наш форум Духа. (Ліна Костенко))

 

                       

 

ІV. Виконання завдань і вправ на застосування узагальнювальних правил.

1. Творча лабораторія. Робота в групах.

► Перша творча лабораторія.

Мета: записати речення, визначити в них риторичні звертання. Пояснити їх стилістичну роль. Дати відповідь на проблемне питання: які моральні істини передаються через звертання?

1) Вставай, народе, в єдину лаву, вставай творити свою державу.

2) Не опустись, поезіє, до бруду.

3) Попеле, встань із руїни! Рабе, устань із колін!

4) Висотала сили чужина проклята. Візьміть мене, лелеченьки, на свої крилята!

5) Тужу за вами, солов’ї Вкраїни!

 

► Друга творча лабораторія

Мета: записати речення, визначити в них риторичні звертання. Пояснити їх стилістичну роль. Дати відповідь на проблемне питання: яка основна моральна функція цих звертань?

1) Людино! Здобувай незнане слово! Те – вперше з’явиться, а те – розквітне знову.

2) Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

3) Не проспівана пісне, я кличу тебе вечорами.

4) Шуми, Славутичу-ріко! Ростіть, дерева юні, гінко!

5) Пані акаціє вечорова, срібна зі мною ваша розмова.

2. Вибірковий диктант-дослідження.

Мета: прослухати речення, виписати звертання. Дослідити, в якому стилі мовлення вживаються виписані звертання. Які моральні цінності сповідуються цими звертаннями?

1) Возрадуйсь, граде на Дніпровій кручі!

2) Я, як святиню, люблю тебе ніжно, пропахле любистком і хлібом село.

3) Матінко Земле, мов квітку розквітлу, ти нас зродила для радості й світла.

4) Спасенна дорого, освячена Богом, веди мене далі за гори та доли.

5) Сонечко в золотій сорочці, постій за дубами на далекій дорозі.

 

3. Робота з картками-апробаціями.

Картка-апробація № 1

Мета: перебудувати речення так, щоб іменники у називному відмінку стали звертаннями. Записати трансформовані речення. Пояснити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір першого речення.

1) Через тумани лихі, через велике горе світить мені моя зоря.

2) Живе Україна, живе для краси, для сили, для правди, для волі.

3) Я впізнаю, я знаю мій любий, рідний, стоголосий край.

Картка-апробація № 2

Мета: скласти речення зі звертаннями, використовуючи подані фразеологізми. Речення записати. Пояснити розділові знаки. Дослідити, у якому значенні використано фразеологізми в побудованих реченнях.

► Мати довгого язика, бути в добрій пригоді, мати серце з перцем.

Картка-апробація № 3

Мета: розглянути схеми речень із звертаннями. Скласти речення. Пояснити розділові знаки. Перебудувати одне зі складених речень на речення без звертань. Дослідити відмінність між реченнями.

►  Зв, зв! ________ . ► _____________ , зв, зв, зв!

 

► _____________, зв, зв, зв, ___________.

 

4. Завдання на розвиток логічного мислення.  Робота з авторськими логічними картками.

 

Логічна картка 1.

■ Яка роль звертання у приватному й офіційному спілкуванні?

■ У яких ділових паперах уживання звертання є обов’язковим? Записати зразок ділового листа-запрошення, вживаючи звертання. Визначити стиль мовлення.

 

Логічна картка 2.

■ Чи вживають звертання в публічному мовленні – промовах, виступах?

■ Яка роль цих звертань? Дослідити моральні якості таких звертань, записавши невеликий виступ (3 – 4 речення). Визначити стиль мовлення.

 

Логічна картка 3.

■ Розкажіть про роль звертань у комп’ютерному спілкуванні.

■ Які моральні істини сповідуються при цьому? Дати відповідь на це запитання, склавши невеликий електронний лист-послання (3 – 4 речення). Визначити стиль мовлення.

5. Монолог у різних стилях.

► Порівняльний аналіз мовного матеріалу з попередньої вправи з творами Ліни Костенко, О. Довженка.

Прочитати твори, дати відповідь на проблемне питання: які основні моральні істини сповідують Ліна Костенко та О. Довженко через звертання у своїх творах. Визначити стиль мовлення творів. Порівняти їх із висновками, зробленими у попередній вправі. Зробити узагальнюючий висновок.

Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому.

За тих лісів просвітлений Едем

І за волошку в житі золотому.

За твій світанок, і за твій зеніт,

І за мої обпечені зеніти.

За те, що завтра хоче зеленіть,

За те, що вчора встигло оддзвеніти.

За небо в небі, за дитячий сміх.

За те, що можу, і за те, що мушу.

Вечірнє сонце, дякую за всіх,

Котрі нічим не осквернили душу.

За те, що завтра жде своїх натхнень.

Що десь у світі кров ще не пролито.

Вечірнє сонце, дякую за день,

За цю потребу слова, як молитви. (Ліна Костенко)

***

… Нема тепер таких річок, як ти була колись, Десно, нема. Нема ні таємниць на річках, ні спокою. І жаль мене чомусь бере, що вже нема в річках русалок і водяних. Зате багато дачників є тепер…

Благословенна будь, Десно! Згадуючи тебе. Я завжди добрішав, почував себе багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, пив твою м’яку веселу сиву воду…

Олександр Довженко

 

6. Робота з творчою експериментальною папкою проблемного характеру.

    Проблема, яку потрібно дослідити: які моральні істини сповідуєте ви, вживаючи звертання у своїх висловлюваннях?

 

▲▲▲ Етимологічна сторінка.

    Чесна людина відзначається високою моральністю. Слово честь утворене від праслов’янського зі значенням шанувати. Як бачимо, первісне значення слова вже розкривало його зміст: чесна людина шанує свою і чужу гідність, вимагає цього й від тих, хто з нею поруч.

    На основі етимологічного тексту складіть власне висловлювання на тему «Чесна людина. Яка вона?», вживаючи звертання (публіцистичний стиль).

 

▲▲ Фотосторінка.

    Роздивіться фотографію. Складіть за нею висловлювання «Річка мого дитинства» у художньому стилі. Уживайте риторичні звертання.

▲ Етична сторінка.

    Складіть і запишіть речення, у яких у ролі звертань виступали б іменники: історія, пам’ять, правда, щирість, людяність, радість.

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, і навичок.

 

1. Поміркуй! Дай відповідь!

- Поміркуй, у яких стилях мовлення найчастіше вживаються звертання? Чому?

- Поміркуй, чому, вживаючи звертання у своєму мовленні, людина повинна сповідувати моральні цінності: толерантність, доброту, ввічливість, шляхетність та ін.?

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання знань та умінь учнів.

 

► Рефлексія

- Який висновок ви зробили для себе, побувавши на уроці?

- Які моральні істини будете сповідувати, використовуючи у своєму мовленні звертання?

- Що нового взяли для себе?

- Виведіть моральне правило уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

1) Повторити теоретичний матеріал, скласти лінгвістичне повідомлення (усно).

2) Складіть (письмово) етичні правила вживання звертань у своєму мовленні  (високий рівень).

3) Складіть 6 речень на тему «Доброта і порядність», уживаючи звертання (достатній рівень).

4) Випишіть із текстів художньої літератури 5 речень із звертаннями, поясніть їх стилістичну роль (середній рівень)

Переглядів: 1489 | Додав: miybloh | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Календар
«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0